سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ شخصی دکتر محمد هادی مفتح

فرزند شهید آیت الله دکتر مفتح در گفتگو با رجانیوز:
اسلام منهای روحانیت، منشأ دلسوزانه اما ثمره استعماری داشت

فرزند شهید آیت الله دکتر مفتح تأکید کرد: تز اسلام منهای روحانیت که به فرمایش امام راحل استعماری بود، منشأ دلسوزانه داشت اما ثمره اش استعماری بود، چون اگر دین، از دین شناس گرفته نشود، انحراف در آن قطعی است و ثمره اش گروه هایی مانند منافقین خلق می شوند.

حجت الاسلام محمد هادی مفتح در گفتگو با رجانیوز با بیان اینکه شهید مفتح اولین روحانی نبود که به تدریس در دانشگاه پرداخت، وجه تمایزی را که موجب شد وی به عنوان نماد وحدت حوزه و دانشگاه قلمداد شود، طرح نظریه وحدت دانست و گفت: مشکل اصلی در آن مقطع و پیش از آن، عدم تعامل روحانی و دانشگاهی بود.

وی درخصوص ریشه نظریه "اسلام منهای روحانیت" اظهار داشت: به واسطه این عدم تعامل و اینکه قشر دانشگاهی قادر نبود، پاسخ خود در زمینه مسائل دینی را از حوزویان بگیرد، این تلقی به وجود آمد که دانشگاهیان اگر با روحانیت مشکل دارند، با دین که مشکلی ندارند، بنابراین، بر سر این دو راهی، اسلام منهای روحانیت را انتخاب کنند.

این مدرس حوزه و دانشگاه افزود: تز اسلام منهای روحانیت که به فرمایش امام راحل استعماری بود، منشأ دلسوزانه داشت اما ثمره اش استعماری بود، چون اگر دین، از دین شناس گرفته نشود، انحراف در آن قطعی است و ثمره اش گروه هایی مانند منافقین خلق می شوند.

وی با اشاره به تلف شدن پتانسیل بالایی از انقلاب اسلامی در اثر این اصطکاک و شهادت شهدایی مانند مفتح در اثر این نگاه های انحرافی، اضافه کرد: شهید مفتح برای پر کردن این خلأ، قبل از انقلاب دست به کار شده بود. همچنین پس از انقلاب نیز اولین سمینار وحدت حوزه و دانشگاه را به منظور نهادینه کردن این نظریه و مؤلفه های آن، در اول آبان 58 در دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار کرد.

فرزند شهید مفتح خاطرنشان کرد: با شهادت زودهنگام ایشان، تبیین مؤلفه های نظری وحدت حوزه و دانشگاه و روند اجرایی کردن آن با اختلال مواجه شد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه "از آنجا که مبانی نظری علوم دانشگاهی سکولار است و انقلاب فرهنگی در سال 59 نیز عملاً در تغییر جهت گیری ها توفیقی به دست نیاورد، آیا تا زمانی که این مبانی تغییر نیابد، انتظار وحدت حوزه و دانشگاه، انتظار معقولی است"، گفت: درخصوص مؤلفه های نظریه وحدت و زمینه های نهادینه و استوار کردن آن، می توان بحث های متنوعی کرد که شاید این مورد هم بتواند یکی از سرفصل ها باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: البته بزرگانی مانند آیت الله جوادی آملی معتقدند اساساً ما علم سکولار نداریم و علوم، همگی دینی هستند. پاره ای از آیات خداوند در قرآن به صورت تشریعی آمده است و پاره ای دیگر، آیات تکوینی در طبیعت هستند.

وی با اشاره به اینکه محققین علوم مختلف دانشگاهی نیز در حقیقت بر روی آیات تکوینی الهی کار می کنند، اظهار داشت: اگر این نگاه به بار بنشیند، مسائلی مانند اسلامی کردن دانشگاهها هم به نتیجه می رسد.

فرزند شهید مفتح با بیان نقل قولی از حضرت آیت الله خامنه ای در سال 64 مبنی بر اینکه "بزرگداشت شهید مفتح و موضوع وحدت حوزه و دانشگاه نباید منحصر به ایام سالگرد شهادت ایشان شود و تا سال بعد به فراموشی سپرده شود"، افزود: ایشان تأکید داشتند که در طول سال باید در این زمینه بحث شود و گروه های مختلفی تشکیل شوند و الزامات اجرایی این نظریه را بررسی کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که "آیا در حال حاضر مرکز یا نهاد خاصی متولی پیگیری و اجرایی کردن نظریه وحدت حوزه و دانشگاه است"، خاطرنشان کرد: این موضوع در برهه ای برعهده پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گذاشته شده بود اما از جزئیات اقدامات آن اطلاعی ندارم. اخیراً هم از جهاد دانشگاهی تماس گرفته و گفتند گروهی را در این زمینه فعال کرده اند.

مفتح در پایان تأکید کرد: شورای عالی حوزه علمیه قم و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید رأساً در این زمینه مسئولیت بپذیرند و ابزارهای لازم را نیز تهیه کرده و دراختیار قرار دهند.


ارسال شده در توسط دکتر محمد هادی مفتح