سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ شخصی دکتر محمد هادی مفتح

اشاره

مرکز تحقیقات فقهى قوه قضائیه به منظور ارائه منابع معتبر و اصلى فقهى و حقوقى در حال طراحى یک پایگاه اطلاعاتى با عنوان «ناجح» در شبکه اینترنت است. با راه‏اندازى این سایت، امکان مطالعه مباحث حقوقى، قوانین کشورى و مستندات فقهى آنان فراهم مى‏آید. چنین اقدامى که براى نخستین بار در کشور صورت مى‏گیرد، بستر مناسبى را براى گسترش مطالعات فقهى و حقوقى به وجود مى‏آورد.

در این شماره، با طراح و مدیر پایگاه ناجح، حجة الاسلام و المسلمین مهندس محمدهادى مفتح گفتگویى را ترتیب داده‏ایم تا اطلاعات بیشترى از امکانات، محتوا و ساختار این سایت دریابیم. با هم این گفتگو را مى‏خوانیم.

از چه زمانى به فکر طراحى پایگاه ناجح افتادید و چه هدفى را دنبال مى‏کنید؟

مطالعات اوّلیه پایگاه ناجح از نیمه نخست سال 1379، و فعالیت‏هاى عملى آن از فروردین 1380 آغاز گشت. ابتدا هیئت علمى سایت ناجح را متشکل از جمعى از صاحب‏نظران فقه از حوزه علمیه قم، و اساتید حقوق از دانشگاه‏ها تشکیل دادیم، که اهداف و اصول کلى حاکم بر سایت، منابع اصلى و فرعى، قابلیت‏هاى سایت و نیز طریق نیل به اهداف مورد نظر را طى جلساتى مورد تصویب قرار دادند. در مرحله بعد نسبت به ورود اطلاعات مصوب با بخش خصوصى قراردادهاى متعددى منعقد و محقق گشت، به طورى که در حال حاضر بیش از 80% از کتب و منابع مورد تأیید هیئت علمى از مرحله ورود اطلاعات گذر کرده و حدود 40% آماده بارگذارى روى سایت مى‏باشد.

همچنین، پس از انجام استعلام‏هاى لازم، فرآیند تولید سایت به مرکز تحقیقات کامپیوترى علوم اسلامى واگذار گردید که پس از برگزارى جلسات متعدد تحلیل و طراحى، کار تولید سایت آغاز گردیده و در دست انجام مى‏باشد.

هدف اساسى از این پایگاه، ارائه منابع معتبر و اصلى فقه و حقوق جهت دستیابى آسان‏تر، سریع‏تر و دقیق‏تر محققان، و تبیین استوار بودن قوانین بر مبناى فقه اسلامى مى‏باشد.

چه منابع و اطلاعاتى قرار است در این پایگاه گذاشته شود؟

منابع اصلى پایگاه شامل کتب معتبر فقه، تفسیر و حدیث و نیز متون حقوق به زبان‏هاى: فارسى، عربى و انگلیسى و فرانسه مى‏باشد.

اطلاعات جانبى پایگاه که به عنوان ضمائم ارائه مى‏گردد، مشتمل بر اطلاعات مختلفى است که نیازهاى فرعى علاقه‏مندان را برآورده مى‏سازد.

پایان‏نامه‏هایى که در حوزه و دانشگاه به وسیله دانشجویان دفاع مى‏شود، مى‏تواند منابع تحقیقى ارزشمندى براى پژوهشگران باشد و حال آنکه دسترسى به پایان‏نامه ها بسیار دشوار است. در این مورد چه تمهیداتى اندیشیده شده تا حداقل، عناوین و چکیده پایان‏نامه‏ها در پایگاه ناجح قرار گیرد؟

در بخش اطلاعات جانبى، اطلاعاتى که براى پژوهشگر راهگشا و مفید است، قرار داده مى‏شود. یکى از مواردى که در این قسمت عرضه شده، عناوین و خلاصه پایان‏نامه‏هاست. همچنین، مطالبى در باره مراکز حقوقى ایران و دنیا و دانشکده‏هاى حقوقى و نیز مراکز تدوین قانون، مانند: مجلس مؤسسان و شوراى ملى در رژیم گذشته، و مجلس خبرگان و شوراى اسلامى در جمهورى اسلامى در این بخش ارائه شده است. البته تلاش ما در طراحى نرم‏افزارى این برنامه‏ها آن است که مطالب مفید در اختیار کاربران قرار گیرد. از این رو، در پایگاه ناجح اسامى پایان‏نامه‏ها و چکیده و خلاصه‏اى را که خود نویسندگان پایان‏نامه تهیه کرده‏اند، قرار خواهیم داد.

با توجه به اینکه فقه اهل سنت به اقتضاى شرایط اجتماعى ـ سیاسى بیشتر از فقه شیعى با مسائل حکومتى و اجتماعى درگیر بوده و در این عصر نیز در کشورهاى عربى حرکت‏هاى نوینى در امر قانون‏نویسى به روش جدید و بر مبناى فقه اهل سنت صورت گرفته و استفاده از تجربیات آنها در این زمینه مى‏تواند بسیار مطلوب باشد، آیا در این سایت به منابع اهل سنت هم توجه شده است؟

منابع اهل سنت چند دسته است: کتاب‏هاى تفسیرى، روایى، فقهى و حقوقى، که در این میان، مباحث حقوقى آنها از فقه‏شان سرچشمه گرفته است. در این پایگاه، از هر دسته یک کتاب مهم را قرار مى‏دهیم.

علاوه بر کتب فقهى پیشینیان که بسیارى از آنها اکنون در CD ها و سایت‏ها موجود است، آیا امکان دسترسى به متن کتب حقوقى جدید در این پایگاه وجود دارد؟ در صورت وجود چنین قابلیتى، آیا از مؤلفان آنها جهت انتشار الکترونیکى اجازه گرفته شده است؟

در مورد کتاب‏هاى منبع و مرجع حقوقى جدید، تلاش نموده‏ایم تا آنها را در پایگاه قرار دهیم. در این باره با مؤلفان آنها براى کسب اجازه صحبت‏هایى کردیم؛ برخى از آنان ابراز رضایت نمودند و اجازه دادند. اما برخى دیگر، ضمن استقبال از این کار، بیان داشتند که از طریق چاپ آثارشان امرار معاش مى‏کنند. از این رو، قرار شد مذاکرات بیشترى انجام شود. البته شما مى‏دانید نشر الکترونیکى در ایران منع قانونى ندارد و هنوز حقوق معنوى به صورت یک قانون مدون به تصویب نرسیده و شکل قانونى پیدا نکرده است. ولى از آنجایى که خودم به این باور رسیده‏ام که بالاخره آنان وقت صرف کرده‏اند و حقوقى نسبت به کتاب‏ها و تحقیقات خود دارند، شرعاً و اخلاقاً خود را ملزم دیدم که از ایشان کسب اجازه نمایم، اگر چه مستلزم هزینه‏هایى هم باشد.

آیا پایگاه ناجح به صورت یک سایت پورتال است و فقط به سایت‏هاى دیگر لینک مى‏دهد، یا اینکه متن قوانین را نیز در خودش دارد؟

پایگاه ناجح، فقط یک پایگاه پورتال نیست؛ بلکه متون قوانین را نیز ارائه نموده است. البته ما به دنبال این بودیم که حجم اطلاعات خود را افزایش دهیم و در جهت اطلاع‏رسانى و دسترسى آسان کاربران به اطلاعات حقوقى و قوانین مورد نیازشان امکانات بیشترى را در پایگاه فراهم آوریم. از این رو، با مجلس وارد مذاکره شدیم تا CD قوانین را در پایگاه داشته باشیم. البته چون برنامه مذکور خالى از اشکال نیست، در پى آن هستیم تا نسخه کامل و مصحّح آن را تهیه نماییم و منابع لازم را خودمان به آن اضافه کنیم.

یک پایگاه قوانین نیز در ایران وجود دارد که با آنها نیز وارد مذاکره خواهیم شد. در حال حاضر، این دو سایت که محصول شرکت داده‏پردازى است، از جانب مجلس ارائه مى‏شود.

محققان، نیازمند پایگاه‏هایى مى‏باشند که آنها را در همه زمینه‏ها پشتیبانى کند و امکانات مورد نیازشان را برآورده سازد. یکى از روش‏هاى تحقق این مهم، استفاده از «لینک» است. این نوع ایجاد ارتباط موجب مى‏شود تا پژوهشگر بتواند میان قوانین عادى و حقوقى با قوانین اساسى ارتباط ایجاد کند؛ به عنوان مثال وقتى قانون مطبوعات مطرح است، محقق آیین‏نامه آن را نیز نیاز دارد. ما در پایگاه مى‏کوشیم تا چنین امکانى براى محققان فراهم آید؛ زیرا هر قانونى که در مجلس و دولت تصویب مى‏شود، ناظر به یک اصل قانون اساسى است. بنابراین، نیاز است که ارتباط میان این دو دسته از حقوق؛ یعنى قوانین عادى و اساسى را کشف و ارائه کنیم تا پژوهش در قوانین به شکل مطلوبى مفید واقع شود.

مطلب دیگر آنکه ما در حال حاضر در حدّ قوانین کشورهاى دیگر لینک مى‏دهیم، ولى هنوز تصمیمى در باره لینک حقوق گرفته نشده است؛ زیرا منابع حقوقى موجود به زبان‏هاى مختلفى چون: انگلیسى، عربى، فارسى و فرانسه است و فعلاً در این زمینه مشغول بررسى هستیم و تصمیمى اتخاذ نشده است.

آیا بین قوانین و مستندات با منابع فقهى و حقوقى آنها ارتباطى ایجاد شده است، به طورى که محقق بتواند به سهولت از طریق یک قانون یا یک ماده قانونى به این مستندات و منابع دسترسى پیدا کند؟

نظامى که ما پى‏ریزى کرده‏ایم، یک نظام تواناست و میان قوانین از یک سو، و مستندات و منابع فقهى از سوى دیگر، ارتباط ایجاد مى‏کند. در این طراحى کوشش شد تا نوعى ارتباط میان مباحث فقهى و حقوقى برقرار گردد. ساختار این طرح، درختى است، به طورى که اگر کاربر روى درخت و یا شاخه‏هایش کلیک کند، همه مطالبى که در منابع حقوقى و فقهى وجود دارد، در دسترس او قرار مى‏گیرد و حتى کاربرانى که آشنایى با مباحث حوزوى نداشته و فقط با مطالب حقوقى سروکار دارند نیز مى‏توانند بهره لازم را از این برنامه ببرند. گفتنى است که در این ساختار، مباحث حقوقى مبناى تقسیم قرارداد شده نه مباحث فقهى.

ارتباط میان قوانین و حقوق با فقه مسئله مهمى است. در این زمینه با شوراى نگهبان وارد مذاکره شدیم تا مشروح مذاکراتى را که در باره یک قانون در آنجا صورت گرفته، در اختیار داشته باشیم؛ زیرا بحث‏هایى که در آنجا مى‏شود، ناظر به مباحث فقهى است و شورا میان قوانین و فقه ارتباط ایجاد مى‏کند. این ارتباط موجب مى‏شود تا فقه صورت کاربردى به خود بگیرد. وقتى کسى به این مباحث دسترسى داشته باشد، مى‏تواند در مسیر پژوهش بسیار موفق باشد و در واقع، یک تحول شگرف در نحوه ارتباط حقوق و فقه پدید مى‏آید. ولى این مذاکرات تا کنون به نتیجه‏اى نرسیده است. البته شوراى نگهبان حقّ این را دارد که اجازه ندهد مطالب مذکور در جایى درج شود؛ چون ممکن است در ردّ یک قانون و یا اثبات آن، مطالبى مطرح شده باشد که صلاح نیست منتشر گردد. با این همه، ما تلاش داریم تا چنین امکانى را فراهم کنیم تا کاربران و پژوهشگران عزیز از این مباحث بیشتر بهره مند شوند.

آیا در این پایگاه مقالات نیز ارائه شده یا اینکه فقط به کتب فقهى و حقوقى اکتفا شده است؟

در بخش ضمائم سایت، اطلاعات جامعى وجود دارد که بسیار مورد استفاده پژوهشگران خواهد بود. از جمله مجلات حقوقى و مقالات برگزیده به همراه عناوین پایان‏نامه‏ها و چکیده هر یک از آنها در این پایگاه ارائه گردیده است. ضمن اینکه اگر مؤلف یک اثر، سایتى هم داشته، به آن ارجاع داده‏ایم تا امر پژوهش به شکل مطلوبى سامان یابد.

در خصوص امکان جستجوهاى مختلف در متون موجود و در پایگاه و نیز بارگیرى و ذخیره کردن آنها براى استفاده شخصى کاربر چه تمهیداتى در نظر گرفته‏اید؟

کسانى که مخاطب سایت هستند، بدون آنکه مشکلى داشته باشند، مى‏توانند از امکانات و مطالب آن بهره مند شوند. این پایگاه چیزى ندارد که بتوان از آن استفاده تجارى کرد؛ زیرا مطالب پایگاه به صورت CDنیز در اختیار محققان قرار مى‏گیرد. البته طبیعى است اگر مطالب به هارد دیسک منتقل شود، امکان جستجو در پایگاه از محقق سلب مى‏شود.

اما در مورد قابلیت جستجو باید گفت که جستجوى پیشرفته‏اى را ارائه کرده‏ایم. ضمن اینکه وجود کلیدهاى ارتباطى میان فقه و حقوق از امکانات جدیدى است که براى ساماندهى خاص طراحى شده است. امکان جستجو در این برنامه، مانند برنامه‏هاى مرکز معجم فقهى مرحوم آیه الله گلپایگانى نیست؛ بلکه ما متناسب با هر یک از شاخه‏ها، قابلیت ترکیب را معرفى کرده‏ایم؛ چنان که وقتى کاربر گزینه ترکیب را انتخاب کند، جواب مورد نظر در اختیارش قرار مى‏گیرد.

به نظر شما خود کاربر مى‏تواند این ترکیب‏ها را ایجاد کند؟

بله، امکان جستجوى درختى به صورت موضوعى در طراحى پایگاه فراهم شده و کاربر مى‏تواند خود اقدام به ایجاد ترکیب‏هاى دلخواه نماید.

آیا در پایگاه ناجح کاربر مى‏تواند پرسش‏ها و مشکلاتش را مطرح کند و کارشناسان پاسخ بدهند؟

این امکان نیز در پایگاه طراحى شده است. در این سایت همه آنچه در این‏گونه سایت‏ها مى‏تواند براى کاربر مفید باشد، لحاظ گردیده است و صفحه‏اى براى این منظور در نظر گرفته شده تا مراجعه‏کنندگان به راحتى سؤالات و یا مشکلات خود را مطرح کنند.

پایگاه‏ها بر دو گونه‏اند: برخى به صورت ایستا مى‏باشند و برخى به صورت پویا و روزآمد هستند، سایت ناجح چه وضعیتى خواهد داشت؟

صفحه جدیدى به پایگاه اضافه شده تا اگر منبع یا بحث تازه‏اى در زمینه هاى مختلف حقوقى و ضمائم داشتیم، بتوانیم در آنجا بیاوریم. در صفحه «تازه‏ها» جدیدترین مطالب سایت با علامتى مشخص مى‏شود و تلاش ما بر این است که این صفحه به روز باشد و یا دست کم هر هفته گزارش جدیدترین مطالب در آن ارائه شود.

چه زمانى پایگاه ناجح ـ حداقل به صورت آزمایشى ـ در اینترنت راه‏اندازى مى‏شود و در اختیار عموم علاقه‏مندان قرار مى‏گیرد؟

براساس برآورد دست اندرکاران تهیه نرم‏افزار، امیدواریم که پایگاه ناجح را در 22 بهمن ماه سال جارى یا حداکثر در اوایل سال 83 روى اینترنت ارائه کنیم تا مورد استفاده مراکز و مؤسسات مختلف و نیز پژوهشگران علوم اسلامى واقع شود، که البته به تدریج، کامل‏تر خواهد شد.

در پایان لازم مى‏دانم از مرکز تحقیقات کامپیوترى علوم اسلامى که همکاری وافرى جهت اجراى این پروژه عظیم نموده است، تقدیر و تشکر مى‏نمایم

 


ارسال شده در توسط دکتر محمد هادی مفتح