سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ شخصی دکتر محمد هادی مفتح

بسم الله الرّحمن الرّحیم

مقدّمه چاپ دوّم

بسیار خرسند شدم آنگاه که دانستم کتاب «نظریّه قدرت برگرفته از قرآن و سنّت» در فاصله کمتر از ده ماه به چاپ دوّم رسیده است. استقبال از این کتاب، که آن را در این فرصت کوتاه نایاب کرده و چاپ دوّم را الزامی نموده، در حالی است که نه موضوع آن عامّه پسند است و نه قلم نگارنده سطح مطالب را تنزّل بخشیده است. بلکه این اثر دارای موضوعی تخصّصی می باشد که مخاطب ویژه ای را در نظر داشته است، نه عموم مردم با سطح تحصیلات و علائق متفاوت. و هرچند تلاش بر آن بوده تا زبان گفتار کتاب از اغلاق و پیچیدگی معمول چنین نوشتارهائی خالی بوده و از اصطلاحات تخصّصی پرهیز گردد، لکن بازهم نمی توان از نظر دور داشت که استفاده از مطالب کتاب در سطح فرهیختگان و تحصیل کردگان علاقمند به اندیشه های قرآنی- روایی است؛ و این همه مخاطب کتاب را هرچه خاصّ تر می نماید.

به تصوّر بنده سرّ این استقبال، همان است که در ابتدا مرا به انجام این پژوهش و نگارش این اثر واداشت؛ که همانا خلأ نظری موجود در جوامع اسلامی در جهت برقراری حکومتی منطبق بر شعائر اصیل دین اسلام می باشد. مشاهده می کنیم که در تمامی حاکمیّت های دینی امروزه، حاکمان مسلمانی که دل در گرو دین داشته و پروای انطباق حکومت خود را بر آموزه های دین اسلام دارند، این خلأ را با تمام وجود حسّ کرده و به کرّات بر زبان می آورند. و این کتاب تلاش کرده است تا اوّلین گام را در جبران این خلأ بردارد، تا آیندگانی بیایند و لغزشهای ناگزیر و کاستی های ناگریز آن را جبران نموده، این گام نخستین را اصلاح و تکمیل کنند.

در این فرصت از تمامی کسانی که در این اثر به دیده نقّادی نگریسته و مرا از نظرات خویش آگاه کردند تشکّر نموده، دیگر عزیزان را نیز به چنین محبّتی فرا می خوانم.

محمّد هادی مفتّح

 قم  - مهرماه 1389


ارسال شده در توسط دکتر محمد هادی مفتح